Budowa i parametry felg samochodowych
Budowa i parametry felg samochodowych
Felga samochodowa to kluczowy element każdego pojazdu, który nie tylko pełni funkcję estetyczną, ale także wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Oto podstawowe informacje dotyczące jej budowy oraz najważniejszych parametrów.
Budowa felgi samochodowej:
Obręcz: To część, na którą montowana jest opona. Wykonana jest zazwyczaj z aluminium (alufelgi) lub stali (felgi stalowe). Obręcze mogą być wykonane z jednego kawałka metalu (felgi jednoczęściowe) lub mogą składać się z kilku elementów (felgi dwuczęściowe lub trzyczęściowe).
Tarcza: To część wewnętrzna felgi, która łączy obręcz z piastą samochodu za pomocą śrub lub nakrętek. Tarcza może mieć różne wzory, co wpływa na wygląd felgi.
Otwór centralny: Znajduje się w środku tarczy i umożliwia zamontowanie felgi na piaście. Otwór ten musi być dokładnie dopasowany do piasty samochodu, aby zapewnić stabilność.
Otwory na śruby: To miejsca, w których mocowane są śruby lub nakrętki, łączące felgę z samochodem. Liczba otworów oraz ich rozmieszczenie są kluczowe przy dopasowywaniu felg do danego modelu auta.
Otwór wentylowy: To miejsce, przez które do opony pompowane jest powietrze. Otwór ten znajduje się na obrzeżu felgi.
Kluczowe parametry felgi:
Średnica felgi: Określa rozmiar felgi, mierzony w calach, np. 16", 17", 18". Musi być dopasowana do opony i przestrzeni w nadkolach pojazdu.
Rozstaw śrub (PCD): Liczba otworów montażowych i średnica okręgu, na którym są rozmieszczone. Oznaczany np. jako 5x112 (5 otworów na okręgu o średnicy 112 mm).
Szerokość felgi: Wyrażana w calach, określa odległość między wewnętrznymi krawędziami obręczy. Szerokość felgi musi być dopasowana do szerokości opony.
ET (odsadzenie): To odległość między płaszczyzną montażową felgi a jej środkiem geometrycznym. Wartość ET wpływa na to, jak głęboko felga zostanie osadzona w nadkolu.
Otwór centralny: Musi pasować do średnicy piasty, aby felga była stabilnie zamontowana na samochodzie.
Materiały:
Felgi stalowe: Wykonane z dwóch elementów (tarcza i obręcz) łączonych za pomocą spawania. Są bardziej odporne na uszkodzenia, ale cięższe od aluminiowych.
Felgi aluminiowe: Lżejsze, lepiej odprowadzają ciepło, co może wpływać na efektywność hamowania. Ich waga i design czynią je bardziej atrakcyjnymi dla właścicieli samochodów osobowych.
Podsumowując, przy wyborze felg, kluczowe jest zwrócenie uwagi na ich średnicę, szerokość, ET oraz rozstaw śrub, aby zapewnić bezpieczny i prawidłowy montaż na pojeździe.